گفت‌‌وگو با جواد شمقدري درباره‌ي تمام حواشي سینما
سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است
Image

جواد شمقدري صراحتا مي‌‌گويد كه؛ «خانه سينما با آن ماهيت قبلي ديگر وجود خارجي ندارد» و همچنين درباره‌ي حواشي اخير فوتبال در سينماها هم خبر مي‌‌دهد كه؛ «قطعا اين رفتار خلاف قانون اداره اماكن را از جايگاه مسئولين نظام و در مجموعه دولت پيگيري» خواهد كرد.

جواد شمقدري ـ رئيس سازمان سينمايي كشور‌ درباره موضوعات مطرح در جلسه شب گذشته ـ 23 خردادماه ـ شوراي عالي سينما گفت: در اين جلسه درباره خلاهاي فرهنگي،‌ نيازهاي آرماني كه سينما بايد به آن برسد، اساسنامه مجموعه تشكل جايگزين خانه سينما،‌ برخورد با رفتارهاي فراقانوني برخي نهادها و ديون معوق سينماداران صحبت شد.

 

وي ادامه داد: نكته مهمي كه بايد به آن توجه كنيم اين است كه جلسه شب گذشته، سومين جلسه شوراي عالي سينما با حضور آقاي رييس جمهور در سال جاري بود. برگزاري اين تعداد جلسه با حضور ايشان و اهتمام آقاي احمدي‌نژاد به موضوع سينما، نشان از تاثير شگرف اين حوزه و اهتمام ويژه ايشان به سينما و فرهنگ دارد. ضمن اينكه جلسات سال جاري ما، مصوبات بسيار خوبي داشته است كه مي‌تواند سينما را در موقعيتي پيش‌رو قرار دهد.

 

*** لزوم توجه به خلاء هاي فرهنگي در حوزه سينما ***

 

شمقدري در اولين بخش از گفت‌وگو به لزوم توجه به خلأهاي فرهنگي در حوزه سينما اشاره كرد و گفت: در جلسه شب گذشته، درباره خلاهاي فرهنگي و نيازهاي آرماني كه بايد در حوزه فرهنگ و با زبان سينما مطرح شود، صحبت شد.

 

وي خاطرنشان كرد: در جلسه به اين نكته اشاره شد كه براي پر كردن اين خلاهاي فرهنگي به اتاق فكري نياز است كه با پيشنهاد آقاي احمدي نژاد‌، مقرر شد اين اتاق فكر، فعلا با حضور اعضاي كميسيون تخصصي شوراي عالي سينما تشكيل و جلسات مستمري را در سازمان سينمايي برگزار كند.

 

*** دخالت‌هاي فراقانوني اكران سينماها را دستخوش التهاب كرده ***

رييس سازمان سينمايي در ادامه بحث درباره رفتارهاي فراقانوني در عرصه اكران و برخورد با سينماها را يكي ديگر از موضوعات مطرح در جلسه شب گذشته دانست و اظهار كرد: متاسفانه در چند ماه گذشته، شاهد برخي رفتارهاي فراقانوني در عرصه اكران و برخورد با سينماها بوده‌ايم كه اين رفتارها خارج از چارچوب نظر سازمان سينمايي انجام شده است. همين دخالت‌هاي فراقانوني در اين مدت، اكران سينماها را دستخوش التهاب كرده است. متاسفانه اين نهادها اكنون هم به رفتارهاي فراقانوني خود ادامه مي‌دهند و گويي اتاق توطئه‌اي،‌ مديريت اين جريان را برعهده دارد.

 

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: در جلسه شب گذشته مقرر شد كه آئين نامه‌اي براي حل اين معضل تدوين شده و در شوراي عالي سينما كه مصوبات آن به منزله مصوبات هيات وزيران است تصويب شود. در اين آئين نامه صراحتا اشاره مي‌شود كه سالن‌هاي سينما، كاملا تحت نظر و نظارت سازمان سينمايي كشور به فعاليت مي‌پردازند و راسا اجازه نخواهند داشت، فيلمي كه مجوزهاي قانوني را دريافت كرده، از روي پرده پايين بكشند و يا با اكران شدن آن مخالفت كنند. جزئيات اين آئين نامه در روزهاي آينده نهايي شده و در رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

 

در ادامه اين بخش، شمقدري در توضيح بيشتر سخنانش به رفتارهاي فراقانوني حوزه هنري در اكران نكردن فيلم‌هاي داراي مجوز از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره كرد و گفت: در جلسه روز گذشته، به عدم حضور آقاي خاموشي ـ رئيس سازمان تبليغات اسلامي ـ به عنوان يكي از اعضاي شوراي عالي سينما در جلسات اين شورا اعتراض شد؛ چرا كه ايشان مي‌توانست حداقل با حضور در جلسات سال جاري شورا، پاسخگوي اقدامات حوزه هنري به عنوان يكي از زيرمجموعه‌هاي سازمان تبليغات باشد.

 

شمقدري خاطر نشان كرد: متاسفانه گويا ايشان به دليل اينكه نمي‌خواهند پاسخگوي اذهان عمومي و سينماگران درباره عملكرد حوزه هنري باشند، در جلسات شركت نمي‌كنند درحاليكه سينماگران هم درباره عملكرد حوزه هنري در اكران، سوالاتي را از ايشان دارند و خواستار رفع برخي ابهامات هستند. به همين دليل، نهايتا درخواست شد كه براي جبران غيبت‌هاي ايشان از رئيس محترم سازمان تبليغات اسلامي براي حضور در جلسه آتي كميسيون تخصصي شوراي عالي سينما رسما دعوت شود.

 

***‌ خانه سينما به شكل قبلي وجود ندارد ***

به گزارش ايسنا، به گفته جواد شمقدري بخش ديگري از جلسه شب گذشته شوراي عالي سينما به مباحث خانه سينما و تشكل جايگزين آن اختصاص يافته است.

شمقدري دراين‌باره توضيح داد: درباره خانه سينما و تشكل جايگزين آن، بحث‌هاي بسيار خوبي در دو جلسه گذشته شوراي عالي سينما انجام شده است. در جلسات قبل هم ديديم كه درباره تصويب اساسنامه تشكل جديدي كه قرار است جايگزين مجموعه خانه سينما شود بحث شده بود. در اين جلسه، مصوب شد هياتي هفت نفره متشكل از سه نفر از سينماگران جامعه اصناف مرتبط با خانه سينما‌، دو نماينده از سازمان سينمايي كشور و دو نماينده از كميته سامان‌دهي صنوف سينمايي تشكيل شده و اساسنامه تشكل جديد جايگزين خانه سينما را بررسي و تصويب كند.

وي با يادآوري حيطه فعاليت اين تشكل جديد گفت: اساسنامه اين تشكل جديد، ناظر بر فعاليت‌هاي فرهنگي در حوزه سينما خواهد بود و هيچ ارتباطي با فعاليت‌هاي صنفي سينماگران ندارد. همانطور كه قبلا توضيح داده شده، مسائل صنفي در سازمان نظام صنفي سينمايي كه مستقل عمل خواهد كرد، مورد توجه قرار مي‌گيرند.

 

رييس سازمان سينمايي در پاسخ به اين مطلب كه «در مطلب ارسال شده توسط پايگاه اطلاع‌رساني دولت، رئيس جمهور مستقيما درباره تدوين و اصلاح اساسنامه خانه سينما صحبت كردند، اما شما درباره تدوين اساسنامه تشكل جايگزين خانه سينما صحبت مي‌كنيد»، تصريح كرد: قطعا اين مطلبي كه در حال حاضر، به آن اشاره كردم درست است. اگر دقت كنيد در خبري كه توسط پايگاه اطلاع رساني دولت اعلام شده است، اصلاح اساسنامه خانه سينما جزو توضيحات خبرنگار است نه سخنان آقاي رئيس جمهور.

 

شمقدري با تاكيد بر اينكه تشكلي به نام خانه سينما اكنون وجود خارجي ندارد، افزود: باز هم به صراحت اعلام مي‌كنم كه خانه سينما با آن ماهيت قبلي ديگر وجود خارجي ندارد. اين موضوع در جلسه قبل شوراي عالي سينما هم توسط آقاي احمدي‌نژاد بيان شد. به همين دليل قرار است تشكل جديدي براي فعاليت‌هاي غير صنفي سينماگران تشكيل شود.

 

وي درباره فعاليت‌هاي اين تشكل جديد توضيح داد: همه سينماگران لازم نيست در اين تشكل جديد عضويت داشته باشند، چرا كه فعاليت صنفي آنها در مكان ديگري پيگيري مي‌شود و اين تشكل جديد، تنها محلي براي فعاليت‌هاي فرهنگي است. طبيعتا اين تشكل جديد نياز به اساسنامه‌اي جديد براي رويكرد خاص خود دارد. ما هم قصد داريم در تعاملي با اهالي سينما، اين اساسنامه را تدوين و اجرايي كنيم.

 

رئيس سازمان سينمايي درباره نام اين تشكل هم يادآور شد: اكثر اعضاي شوراي عالي سينما نظرشان بر اين بود كه اين تشكيل جديد، بايد نامي جديد داشته باشد اما برخي از اعضا هم معتقد بودند كه اين تشكل مي‌تواند با همان نام خانه سينما معرفي شود. در هر صورت قرار شد، هيات هفت نفره‌اي كه براي تدوين اساسنامه اين مجموعه شكل مي‌گيرد درباره نام آن هم پيشنهاد دهند.

 

*** دو خبر خوب رييس‌جمهور براي سينماگران ***

شمقدري در ادامه سخنانش به بحث ديون معوقه سينماداران ،‌كمبود سالن‌ها در شهرستان‌ها و دو خبر خوب رئيس جمهور براي سينماگران هم اشاره كرد.

وي با اشاره به ديون معوقه برخي از سينماداران كشور به ايسنا گفت: در سال‌هاي گذشته يكسري از سينماداران خارج از چارچوب‌هاي اصولي و با كارشناسي نادرست سينماهايي را ساختند كه در حال حاضر با مشكل جدي فروش مواجه هستند. اين سينماها كه بعضا در بحران درآمدزايي قرار گرفته‌اند در شرف مصادره توسط بانك‌ها هستند. در اين جلسه مقرر شد كه طبق مصوبات سال قبل شوراي عالي سينما، اعتبار ويژه‌اي براي بهبود وضعيت اين سالن‌ها و پرداخت ديون معوق آنها تخصيص داده شود تا بتوانيم آن‌ها را از دست بانك‌ها خارج كنيم.

 

معاون وزير ارشاد همچنين به ابلاغ دستور ساخت سالن سينما در شهرستان‌ها اشاره و عنوان كرد: قرار شد ابلاغيه‌اي به استا‌نداران ارسال شود كه طي آن، مديران استاني موظف به ساخت يك پرديس سينمايي در مركز استان و يا ساخت سالن سينمايي در شهرستان‌هاي استان خواهند بود. قرار است جزئيات ساخت اين سالن‌هاي سينما طبق كارشناسي‌هاي موسسه سينماشهر و همچنين مديريت استاني مشخص شود.

 

شمقدري همچنين از ابلاغ دستور اختصاص دو هزار واحد مسكوني به سينماگران خبر داد و گفت: در جلسه شب گذشته شوراي عالي سينما، آقاي رئيس جمهور دو خبر خوب براي سينماگران داشتند. اولين خبر به اختصاص 25 ميليون دلار ارز به نرخ مرجع به حوزه سينما خبر دادند كه سازمان سينمايي مي‌تواند براساس نيازهايش، اين رقم‌ها را در اختيار بگيرد. همچنين ايشان اعلام كردند كه دستور اختصاص دو هزار واحد از پروژه‌هاي مسكن مهر را براي سينماگران را به آقاي نيكزاد ـ وزير مسكن و شهرسازي ـ داده‌اند. ما اكنون بايد براي اجرايي شدن اين امر، تفاهم نامه‌اي دوسويه را با وزارت مسكن و شهرسازي تدوين و امضاء كنيم كه البته پيش نويس آن آماده شده است كه مهمترين بند آن، اين است كه متقاضيان بايد عضو صنوف قانوني باشند.

 

*** اداره اماكن نمي‌تواند براي ماهيت و كيفيت يك برنامه اظهارنظر كند ***

رئيس سازمان سينمايي در بخش پاياني گفت‌وگو با ايسنا درباره پلمپ دو پرديس سينمايي توسط اداره اماكن نيروي انتظامي هم پاسخ داد و گفت: اين رفتار اداره اماكن هم در همان بخش رفتارهاي فراقانوني برخي نهادها تعريف مي‌شود؛ چرا كه اداره اماكن نمي‌تواند براي ماهيت و كيفيت يك برنامه اظهار نظر كرده و براي آن شرط بگذارد.

وي ادامه داد: اداره اماكن تنها بايد به صورت صفر و يك با برگزاري يك مراسم و يا برنامه موافقت يا مخالفت كند؛ اما متاسفانه شاهد اين هستيم كه اداره اماكن نيروي انتظامي در اين مورد فراتر از قانون حركت كرده است و براي نحوه برگزاري يك مراسم شرط و شروط گذاشته است كه از حوزه اختيارات آنجا خارج است اما اداره امكان مي‌تواند كلا با اجراي يك مراسم مخالفت كند كه در آن صورت آن برنامه نبايد اجرا شود.

شمقدري با تاكيد بر اينكه آقاي رئيس جمهور هم از اين رفتار فراقانوني نيروي انتظامي در قبال پلمپ سينماها ناراضي بوده‌اند، اظهار كرد: ما قطعا اين رفتار خلاف قانون اداره اماكن را از جايگاه مسئولين نظام و در مجموعه دولت پيگيري خواهيم كرد؛ چرا كه سردار احمدي مقدم ـ فرمانده نيروي انتظامي ـ هم معترض دخالت مستقيم آن نيرو در وظايف سينما هستند.

 

رييس سازمان سينمايي خاطر نشان كرد: آقاي احمدي مقدم گفته بودند كه ما به پشت پرده سينما كاري نداريم. بهتر بود كه اگر نيروي انتظامي راي منفي درباره نمايش فوتبال در سينماها داشت، درخواست جلسه فوري مي‌داد تا به يك جمع‌بندي منطقي برسيم؛ اما صراحتا مي‌گويم كه تعيين تكليف اداره اماكن براي سينماها كاملا غير قانوني است و ما اين رفتار را پيگيري خواهيم كرد.

 

جواد شمقدري در پايان اين گفت وگو در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا جديدا در مسائل ايجاد شده براي سينما كمتر اظهار نظر مي‌كند هم بيان كرد: ما اكنون در سال آخر فعاليت دولت دهم قرارداريم و به همين دليل فعاليت‌ها كاملا فشرده انجام مي‌شوند. اگر نياز جدي به اطلاع رساني موضوعات و يا بيان توضيحاتي توسط شخص من باشد، اين كار را انجام خواهم داد، اما در غير اين صورت، دوستان ديگر در اين زمينه پاسخگو خواهند بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 25 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب